Thursday, June 21, 2012

İquique’den Ayrılırken


Latin Amerika’da Bir Gezgin: Latin Amerika Güncesi (24)

İquique’den Ayrılırken

Dr. Ulaş Başar Gezgin, 21 Haziran 2012, İquique, Şili

Bugün sakin bir gündü. Pek bir şey yapmadım. Daha önce yazdığım gibi, yarın Santiago için yola çıkıyorum. Hâlâ tümüyle iyileşemediğim için, bugün dinlenmeye karar verdim. Birkaç saat dışarı çıkmak dışında dinlendim, iyi oldu.

Kitapçı amcaya baktım, kapalıydı. Kimbilir nereye gitmiştir. Bugün benimle ilgili haberin gazetede çıkacağını söylemişti. Gittim, gazeteyi buldum; gerçekten de çıkmış (bkz. http://latinamerikadabirgezgin.blogspot.com/2012/06/sili-gazetesinde-bir-haber.html ). Kendisine, yardımcı olduğu için teşekkür etmek istedim; bir kez daha gittim dergahına, ama yoktu. Ona aylar sonra kart atıp sürpriz yapacağım. Hatta madem İstanbul’a çok gelmek istiyor; İstanbul kartı atacağım.  


“Pacha Mama Böyle İstemiştir Belki...”

Haberde ufak bir yanlış olmuş, ama olsun. Sonuçta, Latin Amerika’daki yolculuğumla ilgili olarak çıkan ilk haber, bu. Bu haber, Şili’den önce Türkiye’de çıkmış olmalıydı; ama Türkiye’nin gündemi hem yoğun hem de dar. Kim takar Latin Amerika’yı... Haber, kim olduğumu, neci olduğumu; İquique’den önce hangi Latin Amerika kentlerini ziyaret ettiğimi; neden yolda olduğumu ve bundan sonra nereye gideceğimi anlatıyor; ve İnti İllimani ile Pablo Neruda’ya hafifçe değiniyor. Yanlış anlama, neden gezdiğim noktasında: “Neden İquique’desin?” sorusuna, “bilmiyorum, belki Pacha Mama’dan kaynaklanmıştır” diyorum. (Pacha Mama, And Dağları yerlilerinin inandığı tanrıça ile doğa ana karışımı bir kavram. Bkz. http://en.wikipedia.org/wiki/Pachamama ) Devam ediyorum: “İquique’ye gelmiyordum aslında. Mendoza’dan Santiago’ya geçecektim; ama bu ikisi arasındaki tünel, kar nedeniyle kapandığı için kuzeye geçmek zorunda kaldım. Belki (doğa ana anlamında) Pacha Mama gelmemi istemiştir İquique’ye.” :) Bu ifadeler, “Türk yazar, Pacha Mama’yı arıyor” biçiminde yansımış. Daha sonra gazeteyi gösterdiğim lokantacı ablanın “o zaman Bolivya’ya git” demesi, herhalde bundandı; çünkü Pacha Mama’nın asıl memleketi, Bolivya ve Peru’dur. Haberin, And Takvimi’nin yılbaşında çıkması da, harika. Bunu bir yılbaşı armağanı olarak kabul edebilirim.


Burada 10 Gün Önce Olmalıydım...

Çıkıyorum, İquique Pazarı’na gidiyorum. Döküntü bir yer. Beğenmiyorum (bkz. http://www.youtube.com/watch?v=SpxRPnenUh8 ). Pazarın yakınında 5-6 tane Çin lokantası var, en pahalılarından. Latin Amerika’da şimdiye kadar gördüğüm en iyi pazar, Mendoza Pazarı’ydı (Arjantin). Çaprazındaki Z adlı lokantada ızgara yiyorum; gerçekten lezzetli. Oradan süpermarkete geçip 24 saat sürecek otobüs yolculuğu için nevale bakıyorum; Latin çöreği, su ve meyve alıyorum. Bakıyorum, daha önce sözünü ettiğim ‘tuna’ adlı meyve de var; alıyorum bir tane, tadına bakıyorum evde. Bana başka bir meyveninkini anımsatıyor tadı; ama çıkaramıyorum. Fazla çekirdekli bir meyve, guava gibi. Böyle meyveleri sevmem, yemesi zor olduğu için. Guavada, en azından çekirdekli parçaları kesebiliyoruz; tunada olanaksız... Bir duvar yazısı görüyorum: İnti İllimani, Komünist Parti’nin kuruluşunun 100. yıldönümü için bir konser vermiş İquique’de, duvardaki duyuruya göre. Odaya döndüğümde genelağa bakıyorum ve ne kadar büyük bir etkinliği kaçırdığımı görüyorum. Dün yılbaşının kutlandığı meydanda, 10 gün önce müthiş bir İnti İllimani konseri olmuş, 100. yıldönümü için... (bkz. http://www.youtube.com/watch?v=NMeUC1CYVwI ). 2009’da, askeri darbeden 37 yıl sonra, 3 milletvekiliyle yeniden meclise giren partinin, oy dağılımına bakılırsa, en güçlü olduğu yer, Atacama Çölü ve İquique çevresi, yani Kuzey Şili.


Bolivya Notları

Çantamı topluyorum; yolculuk için son hazırlıkları yapıyorum. Bir dahaki sefere gideceğim Bolivya ile ilgili olarak daha önce aldığım notları gözden geçiriyorum. Şunları yazmışım defterime:
- Bolivya, adını, Güney Amerika’nın özgürleştiricisi olan Simon Bolivar’dan alıyor (İnti İllimani’nin Simon Bolivar parçası için bkz. http://www.youtube.com/watch?v=AObTf9yOdoQ ).
- Bolivya’da mutlaka görülecekler, yerin bembeyaz olduğu tuzla, Salar de Uyuni, Bolivya-Peru sınırındaki Titicaca Gölü ve Bolivya Amazonu.
- Anayasaya göre, başkent, Sucre; ama gerçekte, La Paz.
- Bolivya, Latin Amerika’nın en ucuz ülkesi olarak biliniyor.
- Ülkede herşey yüksek. Yabancıların yükseklik hastalığı çekmesi, yaygın. Yerli çözümü, koka yaprağı çiğnemek. Bir diğer çözüm, gingko.
- Bolivya, yüksek, dağlık, yalıtılmış ve yerli ağırlıklı olması nedeniyle, ‘Latin Amerika’nın Tibeti’ olarak geçiyor.
- Bolivya, Latin Amerika’nın en yerli ülkelerinden biri. Nüfusun yarıdan fazlası, yerli.
- 1545’te Potosi’de gümüş buluyor İspanyol sömürgeciler. Köle emeğiyle işletilen bu madenlerde, 8 milyon yerli ve Afrikalı öl(dürül)üyor.
- Bolivya, 19. yüzyıldaki savaşlarda toprak kaybediyor. Bu kaybedilen topraklar, hâlâ, Şili’nin, Brezilya’nın ve Paraguay’ın elinde. Paraguay’la savaş, bölgede petrol olabileceği iddiası üzerine yapılıyor. Petrol şirketlerinden biri, Paraguay’ı; diğeri, Bolivya’yı destekliyor. Yani bu, açık bir petrol savaşı. Bölgede şimdiye dek petrol bulunmuş değil; ancak, bu topraklar, hâlâ Paraguay’ın elinde.
- Bolivya, Latin Amerika’nın en yoksul ülkesi.
- Geleneksel Bolivya Takvimi, Güneş’e değil Ay’a dayanıyor.
- Ülkede bebek ölümleri, doğum oranı ve okumaz-yazmazlık yüksek.
- Ülkenin temel geçim kaynağı, koka.
- Bolivya’nın ulusal dansı Cueca, şenlik dansı La Morenada ve halk müziği gösterisi olan peña(s), görülmeye/dinlenmeye değer.
- Bolivya halk müziğinin ileri gelen sanatçıları olarak şu adlar sıralanmış: Celestino Campos, Ernesto Cavour, Mauro Nuñez, Altiplano, Savia Andina, Chullpa Ñan, K’Ala Marka, Rumillajta, Los Quipus, Wara, Los Masis ve Yanapakuna.
- Bolivya’ya özgü en belli başlı çalgılardan biri, charango (bkz. http://en.wikipedia.org/wiki/Charango ). Diğer Bolivya yerel çalgıları şunlar: Chapaco kemanı, quena (kamış flütü), zampoña (pan flüt), bajon (büyük pan flüt) ve vurmalı çalgı olarak huankara ve caja.
- Bolivya’da yollar ve otobüs hizmeti kötü olduğundan, uçakla yolculuk öneriliyor. Yolcular, genelde, Santiago’dan (Şili) ya da Lima’dan (Peru) uçuyor Bolivya’ya.
- Bolivya’da otobüsler sıklıkla bozuluyor ve çamura saplanıyor. Bu nedenle, otobüse binecekler, yolun iki katı kadar beklemek zorunda kalabileceklerini hesaplayarak, yanlarına giysi, yiyecek, su vb. almalılar.
- Bolivya’da uçuşların gecikmesi, hatta iptali, yaygın.
- Bolivya’nın yarısı, Amazon Havzası. Burada, temel ulaşım seçeneği, ırmak gemileri ve kayıkları.
- Bolivya’da geceler eksiye düştüğünden, gece yolculuğu yapanlar, sıkı giyinmeli.
- Bolivya’da otobüs kullanmamanın diğer nedenleri: Su taşkını, toprak kayması, sendikalı ulaşım işçilerinin sıklıkla yaptıkları grevler ve yol kapamaları.
- Bolivya’da yoksul halk, kamyon arkalarında yüklerle yolculuk ediyor.
- Bolivya Mutfağı’nda, temel nişasta kaynağı, patates ve cassava (cassava, Vietnamlı gerillaların temel yiyeceğiydi).
- Bolivya’nın ulusal alkollü içeceği, mısır rakısı (chicha cochabambina, bkz. http://www.cochabamba.gob.bo/Turismo/Index/detallecomida/id/41 ). Bunun, tatlı patates, fıstık ve cassavadan yapılan alkolsüz türleri de var.
- Bolivya’da sarı humma aşısı olmak gerekiyor. Brezilya ve diğer komşu ülkeler, Bolivya’dan gelip sarı humma aşısı olmamışları almayabiliyor.
- Bolivya’dan alınabilecek armağanlar: Müzik aletleri ve yerel tekstil ürünleri.
- Bolivya’da yerel müzik kursuna gidilebilir.
- Bolivya’da aylıklar düşük. Bolivya, bu nedenle, tipik bir yabancının çalışmayı düşüneceği bir ülke değil.
- Bolivya içinde yolculuk için en ucuz havayolu, TAM.
- Bolivya ile Peru arasındaki Titicaca Gölü, görülmeli. İnka Efsaneleri’ne göre, Güneş-Tanrı, burada doğuyor ve ilk İnka İmparatoru, bu gölün adalarından birindeki bir kayadan çıkıyor.
- 3820 metre yüksekliğindeki Titicaca, dünyanın en yüksek göllerinden biri.  
- Bolivya hakkında daha fazla bilgi almak için şuraya bakılabilir: http://www.boliviaweb.com/


La Paz Notları

- Dünyanın en yüksek başkenti, Bolivya’nın başkenti La Paz. Dağların başkenti, deniz düzeyinin yaklaşık olarak 4 km. üzerinde.
- İnti İllimani grubuna adını veren, 6,402 metrelik İllimani Dağı, La Paz’ın güneyinde. La Paz’dan görülebiliyor. Şilili bir grubun, adını, Bolivya’daki bir dağdan alması, enternasyonalizm örneği olarak da görülebilir; egzotizm örneği olarak da. Üstelik, Bolivya, Peru ve Şili arasında yapılan Pasifik Savaşı’nda (1879-1883), Bolivya yenilerek, büyük bir toprak parçasını Şili’ye vermek zorunda kalıyor.
- La Paz (http://www.lapaz.bo/ ), 1548’de sömürgeciler tarafından kuruluyor. Kent, adını, sömürgeciler arasındaki savaştan sonra yapılan barıştan alıyor.
- La Paz’da Koka Müzesi (Museo de la Coca), görülmeye değer.
- La Paz’da Belediye Tiyatrosu’nda (Teatro Municipal), halk müziği dinletilerine gitmeli. Ayrıca, Peña Huari, Peña Parnaso, Casa del Corregidor ve Peña Marka Tambo gibi türkü barlara (‘peña’ deniyor bunlara) gidilebilir.
- La Paz’da sivil polis numarası yapanlara dikkat. Bu tür durumlarda, “o zaman gel birlikte karakola gidelim” diye ısrar etmeli. (Gerçi, polisin de pek güvenilir olmadığı söyleniyor.)

***

Uyku zamanı. Burada durmalı. Bugünün parçası, Şili cuntasının katlettiği Victor Jara’dan gelsin:

Barış İçinde Yaşama Hakkı

Yaşama hakkı
Şair Ho Çi Min
ki sarsar Vietnam’dan
tüm insanlığı.
Silemez hiç bir top,
pirinç tarlandaki sıraları.
Barış içinde yaşama hakkı.


Hindiçini, engin denizlerin
Ötesinde bir yerdir;
Ki orada çiçekler,
Patlarlar soykırım ve napalmla
Tüm haykırışları eritip birleştiren
Bir patlamadır aysa.
Barış içinde yaşama hakkı.

Ho Amca, şarkımız bizim,
Saf sevginin ateşidir
Güvercin yuvasıdır güvercin
Zeytin bahçesidir zeytin
Evrensel bir şarkıdır
Zafere ulaşacak zincir
Barış içinde yaşama hakkı.


Victor Jara (1932-1973)

İspanyolca’dan çeviren: Ulaş Başar Gezgin, 29.04.2010, Ho Çi Min Kenti, Vietnam
(Vietnam-Amerikan Savaşı’nın bitiminin ve Saygon’un kurtuluşunun 35. yıldönümünde)



Dr. Ulaş Başar Gezgin
Latin Amerika’da Bir Gezgin: http://latinamerikadabirgezgin.blogspot.com/
Facebook/Yüzdefteri: http://www.facebook.com/gezginulas  
Facebook/Yüzdefteri Yazar Sayfası: http://www.facebook.com/Ulas.Basar.Gezgin
Ulas Basar Gezgin Okurları:  http://www.facebook.com/groups/214939625258670/ 
E-mail: ulasbasar@gmail.com  
2011 Sonrasındaki Şiirler: http://gezginulas.blogspot.com 
Kendi Sesinden Şiir Kaydı: http://soundcloud.com/ulas-basar-gezgin
Gezgin Kaynakça (Tüm Yapıtları): 

No comments:

Post a Comment